Latest news

Testicular macrophages, guardians of fertility

August 10, 2017

Michael SIEWEKE's team at the Centre d’Immunologie de Marseille-Luminy described the origin, development, and characteristics of two types of testicular macrophage. To elucidate the nature of these immune cells, the researchers used a novel cell tracing method. Their findings were published on August 7, 2017, in the Journal of Experimental Medicine, and are of fundamental importance. They may help understand certain kinds of infertility in men and find new treatments for them.

June 02, 2017

Noushine Mossadegh-Keller winner of the best oral presentation contest of the 25th Doctoral School Symposium, Aix-Marseille University, Luminy Campus.
Noushine is a CNRS engineer, and also a 3rd year PhD student in Michael Sieweke’s laboratory at the Centre d'Immunologie de Marseille-Luminy. She studies the role of testicular macrophages in fertility. Among the 38 students selected for an oral presentation, she won 1st prize with her presentation entitled: Testicular macrophages: guardian of fertility. Winners picture

The CIML supports the March for Sciences

April 20, 2017

The CIML supports the March for Sciences, Saturday, April 22, INTERNATIONAL EARTH DAY, throughout FRANCE, let's March!  The objective of this march is to defend the independence and freedom of sciences and research. A non-partisan movement, not connected with any political party!
In Marseille, Departure: 1pm Quai du Port, in front of "Mairie centrale". Journey: Tour of the Old Port until the "Ombrière".

Etonnant vivant

April 07, 2017

Etonnant vivant, découvertes et promesses du XXIe siècle. Livre blanc édité par CNRS Editons en partenariat avec l'Inserm, sous la direction de Catherine Jessus.
Une centaine de scientifiques ont contribué à sa rédaction pour partager leur émerveillement face aux découvertes et aux promesses portées par les sciences du vivant de ce début de siècle. Depuis ses débuts, l'humanité est confrontée à nombre de questions lourdes de signification : Qu'est-ce que la vie ? Quelles sont ses origines, son histoire ? Quelle est la frontière entre le "soi" et le "non-soi" ? Quel est le propre de l'homme ? A ces questions anciennes et à bien d'autres, les sciences de la vie du XXIe siècle apportent de nouvelles réponses. Voici une invitation à un voyage au coeur du vivant...